Weguitdekou20162017.reismee.nl

Alicante voorbij

Iedereen de hartelijke en zonnige groeten uit La Azohia

ALICANTE VOORBIJ

Zondag 08.01.2017 Een stukje verder: 13 km naar PlatjaXeraco

Voordat we verder trekken maken we na het ontbijt een strandwandeling in zuidelijke richting. Het loopt moeizaam in het mulle zand. Als we er genoeg van hebben buigen we af en wandelen via kleine weggetjes tussen sinaasappel- en citroen perceeltjes terug met hier en daar wat blaffers achter de hekken. We moeten voor 12.30 uur het terrein af zijn dus na 1 ½ uur zijn we weer op de camperplaats. Links en rechts staan al weer nieuwe buren. We vullen water bij, lozen de toilet en rijden richting Gandia. We willen wel even het strand bij Xeraco bekijken. Het staat vol met grote appartementen, nu allemaal verlaten. Aan het einde van het dorp is een rustig straatje met een opgang naar het strand en een weggetje langs de rivier die hier in zee uitkomt. Er staan 3 campers en we sluiten aan. Eerst even lunchen en dan, na het reismee weblog te hebben bij gewerkt, te voet op verkenning. Via een bruggetje de rivier over en door een moerassig gebied met veel riet en dan langs het strand richting Gandia. We zien een plattegrond met een uitgezette wandeling van 10 km de rivier langs, stroomopwaarts. Dat vinden we voor nu te ver, dus die maar morgen. Het loopt hier wat prettiger over het vrij vaste strandzand met af en toe een houten wandel plankier. Voor we het weten zijn we in Gandiaplatja; ook hier grote vakantieflats, ook voornamelijk verlaten. Het is even zoeken maar we vinden toch nog een zonnig terrasje voor een glas wijn en koffie. Dan langs de waterlijn weer terug. Onderweg veel schelpen maar ook massa’s plastic afval, vooral waterflessen. Door schepen overboord gekieperd? Je wordt hier niet vrolijk van. Hopelijk wordt het opgeruimd door de gemeente voordat de zee het weer meeneemt…. Net als de zon achter de bergen verdwijnt zijn we weer op ons stekkie voor vannacht. Tja toch nog dik 9 km gelopen….

09.01.2017 Xeraco – Gandia–Oliva –Jávea

Oeps oeps er komen meldingen binnen van mensen die wel 7x de melding kregen van Reismee.nl dat er een volgend verhaal en nieuwe foto’s te zien waren op het reisweblog…. Sorry sorry, geen idee hoe dit is gebeurd…. In ieder geval zijn we vandaag weer een eindje verder de kust langs gegaan nadat we eerst vanochtend de wandeling langs de rivier Xeraco hebben gemaakt. Heel mooi met veel vliegende en zwemmende vogels, o.a een purperkoet, een torenvalk en veel klein rietminnend spul. We naderen Alicante en Benidorm maar vannacht blijven we in Jávea. De camperplaats aan de Platja de l’Arenalwaar we eerder al stonden blijkt afgesloten met een omheining, ernaast wordt veel nieuws bij gebouwd. Aan de overkant van het terrein zijn ruime parkeerplaatsen. 3 campers staan er al, wij sluiten aan en later komen er nog meer bij. We maken een wandeling over de boulevard en langs de vele restaurantjes. Daar gaan we straks wat te eten pakken. We duiken even een supergrote Chinese bazaar in en weten weer wat “handige” snuisterijen te vinden.

Dinsdag 10.01.2017Jávea – Calp… aan de Costa Blanca

Het is bewolkt vandaag! Dat zijn we niet gewend; wel is de temperatuur om 10.00 uur al 17 °. We rijden weg uit Jávea terwijl grote vrachtwagens af en aan rijden bij de bouwput naast ons. We zijn benieuwd of we een volgende keer deze plek nog herkennen… We volgen onze tomtom en die brengt ons via een mooie bergachtige route van 30 km naar Calp. Eerst even naar de Lidl… een hele grote nieuwe en vlak naast een terreintje met een stuk of 20 campers. We kijken even.. gratis, maar we hebben service nodig dus we gaan toch naar de betaalde camperplaats iets verder op aan de weg. Die staat rambam vol.. maar we kunnen er wel lozen en water innemen voor 3 euro. Dus doen we dat en rijden dan terug naar de eerste parking. Daar is nog een plaatsje vrij.Na de lunch gaat we een wandeling maken om de salina, die tegenover ons ligt. We hebben al een grote groep flamingo’s gezien toen we er langs reden. Heel vreemd, zo’n grote salina midden in de stad. Het is een mooie wandeling door een dicht begroeid terrein met kleine paadjes naar de waterkant. We kunnen de flamingo’s goed bekijken en fotograferen. We maken aan de overkant een omweg via de boulevard, de haven en het strand. We herkennen de plek bij de visafslag waar we in 2011 een nacht hebben gestaan. Toen hebben we ook de grote rots, de Peñon de Ifach beklommen. Het blijft een aparte combinatie: het zoute meer, de hoge hotels met de rots er achter. Vanaf een terrasje aan het strand zien we in de verte de hoge flatgebouwen van Benidorm al liggen.Het is niet erg druk maar toch van alles te zien.

11.01.2017 Van Calp naar La Marina (Playade Pinet)

Vandaag gaan we Alicante voorbij. Er voor zien we de hoge “wolkenkrabbers” van Benidorm aan de kust.VlakbijAlicante staan aan de kant van de weg grote kermisattracties, eigenlijk in “themiddle of nowhere”…De weg gaat door bergachtig gebied, mooi om te zien. Santa Pola laten we links liggen en we rijden tussen de uitgestrekte zoutmeren door naar La Marina. Het is elke keer weer afwachten hoe het daar is wat betreft de mooie plek aan het strand waar campers kunnen staan, want eigenlijkis het een gedoogplek…Nou het staat er behoorlijk vol,veel Nederlanders, maar ook Duitsers, Fransen, een Tjech en Belgen, maar nog plaats genoeg. Hier hoor je altijd de golven zo rustgevend op het strand rollen en het is altijd een komen en gaan bij het visrestaurantje. We gaan nog een keer de wandeling door de duinen en langs het zoutmeer maken.Er staan een aantal kijkhutten en -torens.Er is altijd veel te zien. De oogst van deze middag: 12 flamingo’s, 9 bergeenden, 2 kluten, wat roodborsttapuiten en meeuwen,3 scholeksters en een valk. Daarnaast vinden we een vijftal slim verstopte geocaches op de uitgezette wandelroute die hoofdzakelijk door mul zand gaat en wordt afgewisseld met wat houten plankieren. En al die tijd schijnt de zon… wat zijn we toch een bofkonten!

12.01.2017 Van Playa de Pinet via Natuurpark de Fondo en La Zenia naar Torrede Horadada.

We hebben ons kacheltje niet meer nodig; de temperatuur blijft ’s nachts boven de 10° en als de zon eenmaal op ons dak schijnt loopt de temperatuur snel op. Tegen tienen gaan we op weg naar het Natuurpark de Fondo, een eindje richting Elche, landinwaarts. We waren daar vorig jaar ook al, maar toen regende het en hebben we maar een kort rondje daar gedaan. Nu dus volop zon en wat meer tijd daar. Het loont de moeite… we zien allerlei vliegend, dartelend, scharrelend en zwemmend spul. Om maar wat te noemen: meerkoeten (heel veel), purperkoeten, kluten en steltkluten, dodaars, geoorde futen, bergeenden en gewone eenden in het water. Fladderend erboven wemelt het van de absoluut niet schuwe tjiftjafs. In de lucht: zwarte ibissen, aalscholvers en ook een paartje bruine kiekendieven. Dan is zijn er aan de waterkant nog de nodige scharrelaars te zien:o.apurperkoet en strandlopertjes. Het is een prachtwandeling door dit natuurpark! Zo’n 7 kilometer en 4 uur later we voorlopig uitgekeken. We rijden vervolgens naar La Zenia, net voorbijTorreviega, om daar te lozen, maar helaas is het terrein afgesloten… Dan maar door naar Torre de Horadada. Daar weten we van vorig jaar bij PlayaMojon ook nog een loosplek met een rustige overnachting. Er staan een stuk of 8 campers, en we zien dat de bouwprojecten ook hier oprukken.. We gaan aan de thee.. morgen maar weer een eind lopen langs het strand.

Josephine

Weer mooi beschreven! En wat heerlijk die zon .. Mooie reis verder!

Piet Brouwers

Achter m'n bureautje in de serre met uitzicht op sneeuw- en ijzelachtige stormbuien, buiten is het net onder en dan is zo'n meereisverslag een uitstekend excuus om toch vrolijk te blijven. Bedankt dus en goeie reis verder!

Jan Gooijer

Blijkbaar zit Piet op hetzelfde moment als ik naar jullie verslag te kijken.Ik kan vanuit hier zijn serre zien
Wat is de wereld tegenwoordig toch klein en groot tegelijk.Ik hoop dat al die plastic flessen in de natuur toch geen afval van jullie is.Bedankt voor het verslag en fotoos en wens jullie een goede reis verder met mooi weer

Hannie

Het klinkt allemaal zo heerlijk relaxt....en dat zal het ook vast wel zijn. Hier schijnt op dit moment ook een zonnetje en dat koesteren we dan ook, maar vooral achter glas. Om ook een beetje een vakantiegevoel te krijgen gaan we deze week de campings voor onze voorjaarsvakantie uitzoeken, er van uitgaande dat verder herstel van Joop's nieuwe knie voorspoedig verloopt. Geniet verder !

Leny

Vandaag met 55+wandelgroepje 10 km gelopen bij Stiphout, mist glad af en toe, wel mooie wandeling en geen last van black Monday hoor. Maar door jullie verhaal voel ik bijna de zon, heerlijk genieten daar en leuk ook de beschrijving van al die vogels, Grtjs.