Weguitdekou20162017.reismee.nl

Langs de Costa del Sol en dan noordwaarts

Dag 30….Woensdag 25.01.2017 richting Nerja, Malaga

Zoals we alweer gewend zijn, stralend weer. Eerst even wat inkopen bij de Lidl; het brood o.a. is op en daar vinden we toch steeds het lekkerste vers gebakken brood. We volgen de oude kustweg, de N 340 en komen langs Almuñecar, de stad die tot aan de strandlijn is vol gezet met flatgebouwen. Onze GB’s zijn op dus in Nerja maar even langs de Vodafone voor een nieuwe simkaart. Maar eerst gaan we kijken bij Playa Don Cañuelo. Een tip van Co. Er zouden ook mooie wandelingen zijn en daar hebben we meestal wel oren naar. Het is een prima parkeerplek boven, zelfs geschikt om te overnachten. We wandelen de vrij steile helling af helemaal naar zee. Onderweg zien we alweer tientallen steenbokken en een schitterend uitzicht. Eigenlijk willen we een andere route weer omhoog maar het beginstuk is zo steil dat we er maar van afzien en dezelfde weg terug nemen. Het is er erg rustig, een handje vol mensen op het strand. Er is een bushalte; in de zomer kun je voor 2 euro mee terug naar de parking boven. We wandelen op met een Engels drietal met wie we in gesprek raken. Dat loopt gemakkelijk. De dame vertelt dat er een strandje terug een fantastische uitspanning is, een must! Na de lunch rijden we dan ook naar de aangewezen plek. Een geasfalteerd pad gaat steil omlaag en komt op een ruime parking uit bij een restaurant. Een paradijsje… mooi terras met bomen en planten en ook binnen een plaatje. We lopen er even over het strand heen en weer, klimmen even een pad omhoog voor het uitzicht en gaan dan in de zon op het terras een wijntje drinken en alles bekijken wat er gebeurt om ons heen. Tegen vijven zijn we terug bij de camper en we besluiten te blijven hier vannacht. Er staan nog 2 campers, een met een Tsjechisch kenteken met 5 kleine meisjes, een Spaanse en een Duits ”hippy”-busje waar een dame met hoepels bezig is. Wat later komen er nog 2 Duitse 4wheeldrives bij staan met veel honden. Als de laatste gast is weg gereden is het stikdonker op het terrein en zijn de sterren goed te zien.

26.01.2017 Naar Malaga

Wat een stilte vannacht! Ik word om 8 uur gewekt door de vuilnisophaler. Iedereen om ons heen wordt langzaam wakker en als we aan het ontbijt zitten zijn de buurmeisjes aan het touwtjespringen met een soort van sleepkabel. Eerst gaan we naar Nerja voor een nieuwe simkaart. We parkeren op een andere plek dan anders, eentje die voorbij het centrum ligt en gratis is . Er staan behalve veel auto’s ook een stuk of 20 campers. Prima parking, wat onrustig voor een overnachting. We lopen het centrum in en komen als eerste een Orange winkel tegen. Ook goed.. binnen 10 minuten hebben we 2 Gigabyte erbij en kunnen we vooruit met internet. Ik loop al achter met het reisverslag online zetten. We maken een rondje aan de westkant van Nerja, nieuw voor ons. Via playa La Torrecilla naar de rivier Rio Chillar. Daar helemaal langs en dan terug naar de grote parking. Bij parque Verano Azul zijn groepjes ouderen aan het jeu de boulen en koffie aan het drinken bij de kiosk. Terug bij de camper eten we een boterham en rijden dan over de A7 naar de camperparking in Malaga die in onze gids staat. Het is een grote parking achter winkelcentrum Los Patios en er is service. Er staan wel 40 campers en we zoeken een plekje ertussen. Eerst Reismee bijwerken en dan het winkelcentrum in. Er is een Mac Donalds, een super Carrefour en een C&A. Er tussen nog allerlei cafeetjes, terrasjes, en andere winkeltjes. Nart scoort bij C&A een broek voor een tientje en ik een topje. We hebben contact met Cees en Truuske die in Torremolinos 2 maanden verblijven en spreken af elkaar morgen op de boulevard tegemoet te lopen. Cees is bang dat het gaat regenen, maar daar geven we niks om. Dat zou het vandaag ook hier doen maar we hebben geen drup gezien.

Vrijdag 27.01.2017 Torremolinos, bezoek aan Truus en Cees, naar Mijas

Het heeft vannacht dan toch flink geregend. Net na 9.30 uur vertrekken we naar Torremolinos. De straat waar we vorig jaar een aantal campers hebben zien staan, ligt 9 km van de plek waar we vannacht waren. Het is vlak bij de Passeo Marítimo, zeg maar de boulevard, die weer uitkomt op de Passeo de la Carihuela. Er staan zo her en der wat campers en we zoeken een plekje. Cees en Truus hebben een appartementje in de wijk Carihuela, die vroeger een oud vissersdorpje was. We hebben afgesproken om om 11.00 uur te beginnen met lopen de Paseo af. Het is ongeveer 4 kilometer… Zij lopen ons tegemoet. Net voorbij het monument van Picasso ontmoeten we elkaar. Het is droog en de zon schijnt maar voor de zekerheid toch maar een paraplu en regenjas mee. We gaan mee naar de “studio” van Cees en Truus en drinken thee en koffie op hun zonnige balkon. We bespreken wat we gaan doen en Cees’ voorstel om naar Mijas te gaan klinkt prima. We waren daar al eens eerder, maar toen was het zo druk dat we geen parkeerplaats konden vinden en rechtsomkeert de berg weer af moesten. Nu gaan we, na de lunch, met de bus die vlak achter het complex stopt. De rit duurt zo’n 3 kwartier en er is van alles onderweg te zien. In Mijas lopen we door de kleine straatjes met de witte huisjes en blauwe bloempotten, drinken wat bij een bakkertje, bekijken de grot en kapel van Carmen en de mooie uitzichten naar zee, gaan op de foto met een enthousiaste Chinese toerist, zien de paardenkoetsjes door de straatjes rijden en de lege “ parkeerplaatsen” van de beroemde ezeltjes. Zijn die er niet meer na een actie van de dierenbescherming? Een foto waarbij Nart en Cees de koperen ezel berijden zorgt voor de nodige hilariteit. Tegen vijven zijn we uitgekeken en nemen lijn 121 terug. Het is happy hour bij Hans en Grietje, het café/restaurant in het vakantiecomplex en we gaan een wijntje drinken, waarna we in een tappasrestaurant lekker gaan eten. Dan nog een afzakkertje bij Cees en Truus , waar we o.a. de gezellige dag evalueren. Tegen kwart voor 11 kuieren we de lange Paseo weer af naar de camper.

Zaterdag 28.01.2017 Naar Antequera.

We slapen lekker lang uit, het is een rustig straatje waar we staan. Na een langzaam ontbijt rijden we eerst richting Malaga en dan in noordelijke richting naar Antequera. Het is een kilometer of 60 daarheen en op de camperplaats zijn zo vroeg nog plaatsen genoeg. We zorgen eerst dat alle administratieve activiteiten klaar zijn en gaan dan met de plattegrond van de stad een route lopen langs allerlei oude kloosters, kerken en andere gebouwen die we de vorige keer niet hebben bekeken. Hadden we op weg hier naar toe door de bergen nog wat laaghangende bewolking, nu schijnt de zon. Natuurlijk is het op 500 meter hoogte wel wat graadjes frisser dan aan de kust. Als laatste beklimmen we de weg naar de Hermitage de Vera Cruz waar we een 360° panorama hebben over de hele stad en het achterland. Na een bezoekje aan de Mercadonna en 8 km lopen zijn we weer terug bij de camper. De camperplaats staat inmiddels vol.

Piet Brouwers

Jullie laatste reisverslag geeft de indruk dat jullie in niet onvertrouwd deel van de reisroute zijn beland. Mag ik als kreupele 86'er jaloers zijn op de vele mooie wandelingen die jullie er kunnen maken en de honger-makende eethuisjes die jullie onderweg aantreffen. Echt weer een reisbrief die je de zon doet voelen. Ook hier!

Josephine

Bekend gebied voor mij! Leuk jullie ervaringen te lezen. Ik mis Spanje ... Maar daar staat tegenover dat we eind februari naar Java/Bali gaan, dus wel iets heel moois om naar uit te kijken!