Weguitdekou20162017.reismee.nl

Op weg naar Cordoba

Verslagje van 2 dagen met veel foto's!! De volgende is Cordoba

Zondag 29.01.2017 Antequera –Osuna

Tegen elven rijden we Antequera uit en gaat het over de snelweg A 92 richting Osuna. We maken een tussenstop in Fuente de Piedra, bij het grote zoutmeer, waar veel flamingo’s broeden. Vorig jaar waren we ook hier, toen viel het aantalflamingo’s tegen, maar zagen we wel veel andere watervogels. Ook nu is de waterstand erg laag en is er niet veel te zien. Een grote groep flamingo’s heel in de verte, duizenden meeuwen, en wat bekend waterspul. Het is zondag en er zijn nogal wat families met kinderen en die zijn nou ook niet bepaald stil…. We lunchen op de parking en rijden door naar Osuna. We passeren de 3000 km grens en zien uitgestrekte wijngaarden op rode aarde en olijfboomgaarden. Na even rondrijden in Osunavinden we een geschikt parkeerplekje vlak bij het stationnetje. Van daaruit maken we een wandeling door dit bijzonder leuke stadje. Verschillendeolijfoliefabrieken bepalen het beeld rondom het centrum. De huizen zijn steevast uitgerust met smalle getraliede bruine erkers en het wemelt er van de kerken, kloosters en paleizen. De wandeling gaat naar het centrum, de PlazaMayor, van waar het nog een klimmetje is naar de Colegiata de Nuestra Señora de la Asuncíon, nu ingericht als museum. We lopen nog wat door naar de oude universiteit, waar een mooi uitzicht is. Dan terug naar een mooi binnenhofje/terras waar we een wijntje drinken in de nog steeds stralende zon. Ik kook een potje en we skypen even met de kleinkinderen… fijn om ze weer even te horen en te zien. Ze laten vol trots hun nieuw ingerichte slaapkamers zien. Dit was weer een prima dag!

Maandag 30.01.2017 Via Ecija naar Cordoba (El Higueron)

We gaan vandaag Ecija bekijken, een van de aanbevelingen uit de ANWB Navigator gids. De stad heeft de bijnaam Torenstad omdat er 11 kerken met barokke torenspitsenboven uit steken. Het geheel aan paleizen, gevels, koepels en andere rijkversierde gebouwen duidt op een welvarend verleden. Vanaf de parking lopen we eerst naar de Plazade España, waar we het touristenkantoor hopen te vinden voor een plattegrondje. Er is een vredesmanifestatie van een basisschool aan de gang midden op het plein. Alle kinderen zijn in het wit gekleed, er wordt gezongen en gedanst. Een grote hoeveelheid witte ballonnen gaat de lucht in en toeschouwers krijgen briefjes met zelf geschreven vredeswensen toegestoken door de oudste leerlingen. Ook wij krijgen er en we zijn ontroerd. De hele school vertrekt dan naar een kerk en wij gaan de stad verkennen. Op goed geluk lopen we naar een aantal kerktorens, de een nog mooier dan de andere. Bij de Iglesia de San Juan krijgen we een privé-uitleg en we begrijpen dat de kerk ooit door een aardbeving is vernield en opnieuw in barokstijl is opgetrokken met de resten van de oude kerk. We krijgen hier een plattegrondje mee en stippelen een route uit. Zo wandelen we door de smalle straatjes langs al die imposante gebouwen. Vooral het paleis van justitie heeft een prachtige binnenhof die vergelijkbaar is met de Moorse stijl van het Alhambra in Granada. Al die tijd is het schitterend weer en we eten onze boterhammen in de zon op een van de vele bankjes op het centrale plein. Tegen drieën zijn we rond en rijden door naar Cordoba, waar we in El Higueron, een dorpje er net buiten een camperparking uit onze gids vinden. We zien hier 1 camper staan, de eerste van de laatste 2 dagen. We melden ons in de lunchroom/bakkerij en betalen voor 2 overnachtingen. We laten ons verleiden door al het gebak dat in de vitrine staat en nemen thee met een van die heerlijkheden erbij. Die van Nart is wel erg hoog en moeilijk klein te krijgen.We lopen daarna even door de hoofdstraat om de bushalte te zoeken, waar we morgen de bus naar Cordoba willen nemen. Om 20.00 uur is het buiten nog 18°!