Weguitdekou20162017.reismee.nl

Cordoba en dan huiswaarts....


31 januari 2017 Bezoek aan Cordoba


Vanaf de camperplaats in El Higueron zijn we in een kwartiertje met de bus in het centrum van Cordoba. Via een doolhof van kleine straatjes lopen we eerst naar de Mezquita. Dit is een van de mooiste Arabische bouwwerken ter wereld. Met de bouw werd begonnen in het jaar 785 en tijdens de 2 eeuwen daarna werd het complex verfraaid en uitgebreid. Via de patio de los Naranjos zeg maar de sinaasappelbomen-hof, komen we binnen. We kopen er de entreekaartjes en vergapen ons aan de meer dan 1000 zuilen van marmer, jaspis en onyx die de roodwit geblokte bogen ondersteunen, de marmeren vloeren, de ontelbare kapellen, de verbazingwekkend mooie plafonds en natuurlijk de “mihrab”, de gebedsnis richting Mekka. Midden in de moskee liet Karel V in 1523 een kathedraal bouwen, waar jij volgens onze gids later toch wel spijt van kreeg. Ik ben bijna onderkoeld als we de moskee verlaten; buiten in de zon kom ik weer wat op temperatuur. Nart heeft meer dan 50 foto’s binnen gemaakt. Aan het eind van de dag staat de teller op 184. We wandelen door de voormalige joodse wijk met o.a. zijn binnenhofjes vol bloemen achter traliewerk, bekijken diverse kerken en pleintjes, rusten uit op een terrasje in de straat met flamengo-restaurantjes, eten onze boterhammen op de stoep voor een museum en lopen een keer de Romeinse brug over. Heel interessant is de Posada del Potro, oorspronkelijk een herberg en nu in gebruik als een soort flamengo museum. Interactief met filmpjes, muziek, ritme oefenapparaten en veel informatie over de verschillende Spaanse dansen, zangers en zangeressen. In het winkeltje ernaast koopt Nart zijn traditionele souvenir: een T-shirt, deze met een gitaar erop. Via het modernere centrum met veel winkels en restaurants lopen we terug naar de bushalte. De bus stroomt vol met scholieren. Rond vier uur zijn we terug. We zetten de stoeltjes buiten en rusten met een biertje lekker uit in de zon. Er vliegen steeds wat ooievaars boven ons hoofd en in de verte balkt af en toe een ezel, terwijl de kwikstaarten om ons heen scharrelen.


Woensdag 01.02.2017 Via een stuwmeer naar Montoro en door naar Castro de Rio.
Nadat we een broodje bij de bakker hebben gekocht vertrekken we van de parking. We tanken iets verder op de LPGtank vol en rijden de stad Cordoba via de rondweg om in oostelijke richting. We gaan bij het stuwmeer kijken net na Alcolea. Dat valt wat tegen, vooral als de weg steeds smaller wordt en we met wat capriolen moeten omkeren. Dan door naar Montoro, dat onder aan de helling van een berg aan de meanderende rivier de Quadalquivir ligt. We wandelen er even rond tot aan de Plaza de España. Het weer laat het wat afweten; een buitje, wat bewolking, maar als we later in de middag in Castro de Rio aankomen schijnt de zon alweer. We parkeren achter een hek op de spiksplinternieuw aangelegde camperparking, compleet met service en helemaal gratis. Tijdens het avondeten begint een muziekkapel vlak in de buurt te repeteren voor, denken wij, de paasprocessie. Het klink wat somber en dat past momenteel precies bij mijn stemming want mijn broer, 1 jaar jonger dan ik, wordt morgen in Tilburg geopereerd aan een hersentumor. Een week of drie geleden kregen we te horen wat er aan de hand was en vanmorgen heb ik hem nog even aan de telefoon gehad. Het wordt morgen een spannende dag met het wachten op de resultaten.


Donderdag 02.02.2017….
Ooh… slecht geslapen vannacht, en op van de zenuwen….ik wil naar huis! Ik heb totaal geen zin meer om nog langer zo ver van mijn familie te zijn. Van wat gisteren nog op de planning stond : nog wat bezienswaardigheden in de omgeven bekijken, waaronder Zuheros en Priego de Cordoba, verandert nu in richting Nederland rijden… Het liefst rijdt ik vandaag door tot Valencia, maar dat wordt te gek. Na 305 km stoppen we rond vieren in Velez -Rubio. Het landschap waar we onderweg doorrijden is zondermeer spectaculair: kleurrijk en afwisselend. De hele tijd houd ik mijn telefoon goed in de gaten in afwachting van een berichtje over mijn broer Jan. We maken een wandeling door het stadje en ik kook een potje. Pas om half 8 komt er een appje…. Jan is bij kennis, ligt op de ic en kan alle lichaamsdelen bewegen… nadere info volgt morgen. Een kleine opluchting in ieder geval.


Vrijdag 03.02.2017 Naar Santa Pola.
Er komt al vrij vroeg een berichtje van mijn schoonzus… Jan mag van de ic naar de afdeling neurologie en de drain is er uit… Dat is goed nieuws.
We rijden vandaag zo’n 180 km voornamelijk over de A7. Behalve rondom Murcia is het een rustige weg en het schiet goed op. We stoppen eerst op een parking achter de Mac en lopen van daaruit het centrum in. We hebben nieuwe Gigabytes nodig want dat kwartiertje skypen met de kleinkinderen heeft er flink ingehakt. Via de toeristeninfo vinden we snel de Orangewinkel en als we uitleggen hoe snel die 2 GB op zijn gegaan krijgen we er gratis en voor niks 1 GB bij. Dat moet voldoende zijn voor de komende paar dagen. We zoeken de camperparking iets buiten het centrum op en kunnen voor 9 euro er overnachten, douchen, internetten en van de service gebruik maken. We eten een boterham, ik zet verslag en fotoserie nr 7 op reismee en dan gaan we een eind wandelen. Eerst door de salina’s, dan naar het strand en via de boulevard ( waar we natuurlijk even op een terrasje wat te drinken nemen) met een rondje weer terug. De temperatuur is uitstekend, zo’n 21 °. Ik houd voortdurend de telefoon in de gaten voor nieuws over Jan. Morgen weer een stukje dichter bij thuis….





Reacties

Reacties

Tini en Mimi

Hoi , we wensen jullie een goede reis naar huis , rustig aan en veel sterkte , en hopelijk een goed herstel van je broer. Liefs van ons!!

Hannie

Heel veel sterkte, was een goed besluit van jullie volgens mij. Goede terugreis verder en hopelijk gaat het verder goed met Jan !

Piet Brouwers

Ik werd en word altijd een beetje vrolijk van jullie reiservaringen. En dan zo'n domper onderweg vanwege ernstige gezondheidsproblemen bij een naast familieverwant. Daarom eindig ik niet zoals gewoonlijk met een "goeie reis verder", maar met de wens dat het jullie broer goed gaat. Hoe de moed er in!

Leny

Lees nu je verhaal, begin altijd met de foto's. Wat sneu voor jullie, dat je eerder terug moet, maar met een zieke broer logisch. Sterkt en wie weet is hij snel weer opgeknapt, want dat kan ook na zo'n ervaring. Liefs

Rob Verplak

Hoi Tineke en Nart,

wat een mooie verhalen en mooie foto's allemaal. Ik ben met Djoser ook in deze streek geweest; heel erg mooi daar. Dus ik heb met jullie meegenoten hoor
Wel heel vervelend dat jullie al zolang tijdens de reis in de achtergrond toch steeds aan thuis aan jouw broer moeten denken. Ik kan me voorstellen dat jullie nu snel terug willen.

Blijf toch genieten van alle leuke tochten op deze reis.
Goede reis terug en tot binnenkort.

Groetjes, Rob

Josephine

Hoop dat het goed gaat met je broer! Wens jullie een goede terugreis.

Ineke van Klinken

Je verhaal wat laat gelezen deze keer, misschien zijn jullie nu al wel thuis.
Sterkte gewenst met alles, in zulke omstandigheden is afstand ineens een handicap! Goede reis terug en gauw tot ziens.
Ineke

Co en Riet

Veel sterkte met je broer en een goede reis terug naar huis.
We houden contact he en misschien tot in Friesland deze zomer

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!