Weguitdekou20162017.reismee.nl

Barcelona en Valencia voorbij

Barcelona en Valenvia voorbij.

02.01.2017 Van San Feliu de Guixols naar Vic 94 km
Eerst naar de Vodafonewinkel om 1 GB data aan te schaffen. Dan kunnen we een maand vooruit met internet. We lopen nog een rondje langs het strand en de haven en rijden vervolgens naar de Lidl voor wat boodschappen. Dan op weg naar Vic, het binnenland in. Vic schijnt een mooi oud middeleeuws centrum te hebben en er is op dinsdag, morgen dus, een grote markt. Na de lunch op de rustige camperparking lopen we naar de Plaza Major waar het touristenkantoor is en we krijgen een kaart met rondwandeling mee. Het is wat fris zo tussen de hoge oude gebouwen. We zitten ook nog eens 500 meter hoger dan aan zee. Onderweg zagen we de met sneeuw bedekte hoogste toppen in deze streek. Het is een aardige rondwandeling langs oude kerken, kloosters en andere gebouwen. We passeren een Romeinse brug en er is een Romeinse tempel. Terug bij het touristenkantoor hangen we nog een op een label geschreven wens in de kleine olijfboom, die al helemaal vol hangt.
03.01.2017 Vic -- Navarcles 46 km
Nadat we in de ochtend de markt bezoeken, rijden we alweer door een mooi landschap naar Navarclas , waar volgens de gids diverse wandelingen te maken zijn. Het is een kleine camperparking, vlak aan de rivier en een recreatiemeertje. Na een korte lunch gaan we op pad…. Volop zon maar aan de frisse kant. Een stukje van het meertje is met een laagje ijs bedekt, waarop een troep eenden rondglibbert. Eerst om het meer heen en dan langs de rivier Riera de Calders en wat later de Llobregat. Veel riet langs de oevers waarin verschillende vogeltjes rondfladderen. Na een aantal kilometers buigen we af en kuieren via het centrum terug. Het is een groter dorp dan we hadden verwacht. Morgen richting Lleida.
04.01.2017 Cervera - Asco - Tortosa 189 km
Eigenlijk zou hier het vertrek uit Navarclas moeten worden beschreven, ware het niet dat we al gisteravond nog een eind zijn verder gereden omdat we bijna zonder stroom zaten. Door de kou,(we stonden niet in de zon met onze panelen), de korte gereden afstand en de vele apparaten aan de opladers begon de stroomvoorziening waarschuwingen uit te zenden. Dus nog maar 63 km door naar de volgende camperplaats in Cervera. Ook hier is het erg koud op 600 m hoogte. Na een frisse nacht dus, rijden we in dichte mist richting Lleida. Even binnen bij de Lidl en dan door naar de camperplaats die bij een camperartikelenbedrijf is. We gaan voor een nieuwe kraan. Helaas hebben ze hier maar 1 soort: een veel te grote. We laten hem dus liggen en omdat ook de mist nog aanhoudt besluiten we af te zien van ons bezoek aan Lleida en door te rijden richting de kust met de hoop op meer zon. In Asco stoppen we voor de lunch en de zon begint er al door te komen! Na 189 km zijn we in Tortosa waarbij we een groot stuk langs de Ebro zijn gereden met prachtige uitzichten. De zon schijnt volop en de temperatuur is boven de 15 graden. We parkeren op de camperplaats onder de brug over de Ebro waar al een stuk of 5 campers staan, en wandelen er langs richting het centrum. We steken de verste brug over en lopen langs de andere oever weer terug. Nart fotografeert verschillende watervogels en we zijn blij met het heerlijke weer.
05.01.2017 Van Tortosa naar de zee: Peñiscola
Opnieuw zonnig en om 9.00 uur al 15 °. Na het nodige poetswerk merken we dat de kapotte kraan toch weer water lekt. Even dweilen en weg zijn we. We volgen opnieuw de Ebro en komen bij Amposta in de delta en aan zee. Het gaat door via Benicarlo, waar we weer even boodschappen doen, naar de camping halverwege Peñiscola. We zijn toe aan een grote was – en poetsbeurt en voor 11 euro per nacht mogen we een mooi en zonnig plaatsje uitzoeken. We informeren naar een zaak met camperartikelen. Die is vlakbij, helaas tot maandag gesloten. Morgen is sowieso alles dicht: een feestdag i.v.m. Driekoningen. Ik draai een was en hang hem in de zon te drogen. Na de lunch, uiteraard ook heerlijk buiten, wandelen we via strand en boulevard naar Benicarlo, waar we aan de haven een gezellig terrasje vinden voor een drankje. Dan weer terug… bijna 10 km totaal. Net voor de zon onder is zijn we terug. Bijna de hele was is droog!
06.01.2017 vrijdag… nog een dagje op de camping.
Lekker lang uitslapen en er pas uit als de zon onze camper flink verwarmd heeft… wat een luxe. Dan buiten een ontbijtje in de zon…. Wat lezen…., plannen maken voor morgen……, en na de lunch de wandelschoenen aan en op weg naar Peñiscola. We waren hier in 2009 ook al eens voor een bezoek; het blijft een mooi gezicht, de stad zo boven op de klip, met het fort, gebouwd door de kruisvaarders en genoemd naar Papa Luna. Een ingewikkeld web van kronkelende, met kinderkopjes geplaveide straatjes leidt naar de 14e eeuwse vesting. De dikke wallen bieden uitzicht over de baai en de drukke vissershaven beneden. We dwalen en klimmen er wat rond en belanden tenslotte aan de haven bij het zelfde terrasje waar we jaren geleden ook lekkere visjes hebben gegeten. Het is er druk en nog steeds goed toeven. We eten een bord gegrilde sardientjes met een lekker wit wijntje erbij. Liepen we de heenweg via de boulevard, terug gaat het over het, met duizenden schelpen bezaaide, strand. Dan nog een stuk tussen de artisjokkenvelden door en tegen half 6 zijn we terug met bijna 11 km in de benen. Een mooie dag weer!
07.01.2017 Van Peñiscola naar Tavernes de la Valldigna.
Vandaag gaan we Valencia voorbij en wel met een ruime boog er omheen. Maar eerst stoppen we bin een camperbedrijf vlak voor Castellon om een nieuwe kraan te kopen. Het bedrijf is open en ze hebben de juiste… Nart gaat hem er zelf op zetten.. Ook vandaag is de zon volop aanwezig. We stoppen onderweg nog bij een Lidl en een tankstation, waar we ook lunchen en komen tegen vieren op de camperplaats aan. Het laatste stuk tussen Alzira en de kust was weer eens een plaatje, door heuvelachtig en ruig gebied. De camperplaats bij de Platja van Tavernes staat nagenoeg vol. Veel Nederlanders en Fransen. Het is een vrij nieuwe en stond nog niet in de Facile-en- Route gids van 2016. Maar we hebben ook de Acsi Camper contact informatie. Er zijn alle voorzieningen. Nart gaat eerst aan de slag met het monteren van de nieuwe kraan en ondertussen ga ik wat internetten bij het kantoortje. Het kost wat kruim (er is zo weinig ruimte in het aanrechtkastje) maar dan zit ie er toch op, zonder waterballet gelukkig. Als ik bezig ben met soep koken, komt de baas vertellen dat er vanaf nu geen stroom meer is.?...? Heel vreemd. Maar goed, we kunnen ook zonder voorlopig. De soep smaakt prima en na het maken van het verslag en het uitzoeken van foto’s spelen we, zoals gebruikelijk de laatste avonden, nog een potje scrabble. Ik mis mijn Wordfeud wel.

Truuske en Cees

Hoi hier vanuit la Carihula. Lekker zonnetje maar wat aan de koude kant. 17 graden. Laat ons even weten als jullie in de buurt zijn. Groetjes Truuske en Cees

Ko en Riet

Hoi luitjes, jullie komen al aardig in de buurt.
We staan nog in Palomaris, misschien zien we elkaar daar.
Goede reis verder

Josephine

Weer een leuk verslag.
Ook voor ons zijn er weer bekende plaatsen bij!
fijne reis verder

PietBrouwers

Wat een leek verslag weer van jullie Spanje-reis. Valencia is het domein van de Pealla. Heerlijk. Geen lekkende kraan meer dus volle kracht vooruit. Goeie reis!