Weguitdekou20162017.reismee.nl

Naar huis

Zaterdag 04.02.2017 tot woensdag 08.02.2017

Van Santa Pola via Burriana naar CastellĂłn de la Plana

Vandaag is het kilometers maken, maar wel rustig aan. We komen Alicante voorbij en rijden dwars door Valencia. De Costa Blanca ligt nu achter ons. Het is lenteweer…wat bewolkt maar met een temperatuur boven de 20. We gaan eerst in Burriana kijken of we daar kunnen overnachten. Het hele terrein bij de haven is leeg en er staan nieuwe verbodsborden. Alles wijst erop dat er nu gehandhaafd wordt. We rijden verder langs de kustweg en komen in Castellòn. Vlak bij de haven parkeren we voor een lunchstop. Dan verder op zoek naar een plekje. Via een zijstraatje ziet Nart campers staan aan de strandkant. We rijden er heen en sluiten aan bij een stuk of 20 campers op een mooi terreintje vlak voor de strandpassage. Er staan hier voornamelijk Nederlanders. We horen dat er een eindje terug, vlak naast het planetarium, een officiële plaats is, compleet met service. We lopen die kant op en vinden de plek. Meteen maar een rondje centrum, wat rondsnuffelen in een mega Chinese bazaar en wat inkopen bij de Mercadona.Tegen vijven weer terug en we verbazen ons nog steeds over de hoge temperatuur!

Zondag 05.02.2017 naar noord Spanje, Sils

Als we de gordijntjes open trekken is de zon al flink bezig, net als een groot aantal joggers en wandelaars. We zijn snel vertrokken, het gaat richting Barcelona. We nemen uiteindelijk toch de kustroute i.p.v. dwars door de Pyreneeën. De weg die we wilden nemen blijkt tijdelijk afgesloten. Het schiet goed op.Ter hoogte van de Ebrodelta krijgen we een vreselijk noodweer op ons dak met harde windvlagen. Kort daarvoor was een prachtige dubbele regenboog te zien.Een eindje voor Girona en na 362 km houden we het voor gezien voor vandaag. Lang genoeg gezeten… we gaan meteen een rondje om het daar vlakbij gelegen meertje maken. 5 km later zijn we terug en zoeken we tevergeefs een restaurantje om later op de avond wat te eten… De jongeman in de buurtsuper weet te vertellen dat er alleen een kebabzaakje is. Dan zelf maar wat koken.

Maandag 06.02.2017 Weer Frankrijk in.

Het meest vermeldenswaardige van vandaag is dat er tot ver in de middag zeer sterke wind was. De Mistral waaide met al zijn kracht. In Figueras even getankt en de laatste Spaanse Lidl inkopen gedaan, en daarna met het stuur stevig in handen langs de Franse grens, Perpignan, Nimes en Beziersom vervolgens de A75 richting Clermont Ferrand te nemen. Die laatste stad halen we vandaag niet. Tegen vieren en zo’n 100 km voor Clermont F. hebben we er genoeg van en zoeken (na nog wel even genoten te hebben van de route door het dal van Millau) de camperplaats van Le Canourge op. Het blijkt een schitterend dorp te zijn aan de Lot. We zien er niet veel van, want het is al donker als we op zoek gaan naar een pizzeria. We vinden er een. Mooie ambiance, goede kok en aparte bediening in de vorm van een artiest-achtige bediening met de zwartst omrande ogen die ik ooit gezien heb. We zien bij de wandeling terug dat het 0° is…. Kacheltje aan dus.

Dinsdag 07.02.2017 Naar Auxerre… 443 km Totaalstand 5207

9.15 uur zijn we weg. De A75 naar Clermont Ferrand schiet goed op, rustig. Af en toe op hoogte, 1000 of meer meter, wat laaghangende bewolking en sneeuw langs de kant van de weg. Af en toe een regenbuitje. Het landschap is spectaculair, zo ook de brug Eiffel : viaduct de Garabit die rood van kleur is. De lunchpauze is op een grote vrachtwagenparking in de buurt van Moulins. Na tanken in Nevers gaat het over kleinere wegen naar Auxerre, waar we een plekje vinden op de mixparking aan de rivier de Yonne. Even een rondje door het centrum, langs de grote kathedraal en door de steile straatjes met de eeuwenoude pandjes. Mooie levendige stad. Morgen de laatste kilometers naar huis? Nog dik 500….

08.02.2017 Naar huis

Al vroeg op en om 8 uur rijden we Auxerre uit. We volgen de route die onze tomtom aangeeft… Troyes …Chalons-en-Champagne (waar we tevergeefs wijngaarden verwachten)… Suippes (waar we nog wat Franse kaasjes inslaan) en dan bij Bouillon de grens over met België. Af en toe regen, hier en daar mist, maar gelukkig geen gladdigheid! Met 5711 km op de teller zijn we terug in Waalre, 2 weken eerder dan de plannen waren. Als we dan een uurtje later een telefoontje krijgen dat het met mijn broer helemaal niet zo goed gaat als in eerste instantie leek, zijn we blij dat we thuis zijn. Als laatste nog een dankwoordje aan iedereen die reacties schreef op het reisweblog of via andere kanalen ons sterkte wenste en meeleefde. Erg hartverwarmend: dank jullie wel!